terug
Over
de voorstelling
Aantekeningen
van een zoogdier
een muziekvoorstelling rondom Erik Satie, met Petra van der Schoot (beeld/regie),
Piet-Jan van Rossum (compositie/geluidsontwerp), Reinier van Houdt
(pianist/acteur), Barbara Duijfjes (actrice) en Albert Tulling (lichtontwerp).
Onlangs
is de vergeten muziek boven water gekomen die Erik Satie in 1891 schreef
voor het toneelstuk Le Fils des Étoiles van Josephin
Peladan, een spilfiguur van de rozekruisers.
Toen pianist Reinier van Houdt deze muziek op het spoor kwam, raakte
hij geïnteresseerd in de vreemde geschiedenis van het stuk:
Peladan stond een groots Wagneriaans gebeuren voor ogen, waarin massale
dramatische klanken slaafs zijn tekst zouden illustreren en opluisteren.
Satie kwam echter met een koele sublieme, bijna roerloze muziek voor
piano-solo, die het hele drama links liet liggen.
Satie: " mijn ideaal is dat de muziek geen spier vertrekt als er
een hoofdpersoon opkomt...Ik wil een muzikaal decor scheppen waarin de
karakters vrij kunnen bewegen..". De twee raakten in onmin en van
een opvoering is het uiteraard niet gekomen.
Maar wat zag Satie dan wél voor zich bij zijn muziek ?
Gefascineerd door deze vraag benaderde Reinier van Houdt beeldend kunstenaar
Petra van der Schoot en componist Piet-Jan van Rossum om samen, 115 jaar
na dato, een eerste zowel beeldende als muzikale voorstelling te maken
van deze muziek. Dit leidde tot Aantekeningen van een zoogdier,
waarin actrice Barbara Duijfjes een belangrijke rol vervult.
De voorstelling
zal Satie laten zien als iemand die ‘in beelden
denkt’. De technieken van Satie - verborgen pionier van het huidige
kunst- en cultuurlandschap- zijn tegenwoordig overal ‘vrij verkrijgbaar’,
maar zijn los komen te staan van diens mentaliteit en van de noodzaak
die hij voelde om voor zijn werk te vechten.
Componist
Piet-Jan van Rossum werd geconfronteerd met de vraag in hoeverre deze
partituur voltooid is. En alhoewel het gedurfd is om aan het werk van
iemand als Satie te komen, componeerde van Rossum hier een voor een
groot deel eigen werk met Satie’s noten als materiaal - niet
perse als kritisch commentaar, maar om de muziek te openen naar onze
tijd door in de huid van Satie te kruipen en het werk opnieuw te componeren.
“Het materiaal heeft me een bepaalde richting getoond en dat pad ben
ik afgelopen, dat is alles.”
Petra van
der Schoot toont een beeld dat is geïnspireerd door de
manier waarop Satie de wereld beleeft en als kunstenaar in de wereld
staat.
"Satie was een beeldend denker, in de wereld van de muziek. Bijzonder
aan hem is dat hij vond dat kunstenaar/mens en kunstwerk, qua moraal en mentaliteit
met elkaar in overeenstemming moesten zijn. Zo stond het leven van Satie met
alle kleurige dwarse rafels en dada tierlantijntjes, in het teken van
een streven naar 'Witheid' ."
Het verhaal
zal begeleidend behang worden, terwijl de pianist tegen
wil en dank tot hoofdpersoon wordt. Beroofd van ieder verhaal schuiven
we in armoede aan bij Erik Satie, achter de piano, en volgen we
hem door de absurde werelden die uit zijn pianospel zelf lijken
te ontstaan. Tegelijkertijd reizen we van Satie's tijd naar de onze.
Te zien
dit seizoen in:
Theater
Zeebelt, Den Haag: 16, 17 & 18 december 2008
Theater
a/h Vrijthof, Maastricht: 15 februari 2009 11:30 uur
Plaza Futura, Eindhoven: 28 februari 2009
Theater
Kikker, Utrecht: 3 maart 2009
Grote
Kerk, Veere: 25 april 2009
ACHTERGROND
ERIK SATIE
Erik Satie (1866 - 1925) was een raadselachtige componist. Arm uit overtuiging
schreef hij een heldere muziek, eenvoudig maar ondoorgrondelijk, die
zich beweegt in de uiteenlopende sferen van mystiek, machines en
cabaret. Hij was een verborgen pionier, de eerste moderne geest
van de 19e eeuw en de eerste postmoderne van de 20e, die met elk nieuw
werk de navolgers op een dwaalspoor wilde brengen.
In zijn tijd werd hij daarom door velen niet serieus genomen. In onze
tijd echter heeft zijn muziek nog nooit zo veel geklonken: van de concertzaal,
via cd en radio, tot zelfs in een tv serie als CSI miami. Vele popmuzikanten
en dj's bedienen zich van zijn muziek en vele jonge kunstenaars bedienen
zich van zijn vormen en methodes.....maar wie realiseert zich dat nu
nog?
Voor Satie was het 100 jaar geleden noodzakelijk om op zijn manier stilletjes
en fatsoenlijk te vechten voor het recht op eigen gedachten. Iedere vorm
van navolging maakt van de mens een 'frik', zegt Satie. 'Frikken' moeten
daarom nodig in verwarring worden gebracht (om het zwak in hun benen
gewaar te worden.). Zijn beelden zijn daarom zowel helder als ondoorgrondelijk,
zeer persoonlijk maar onnavolgbaar.
De wereld zit nog steeds vol met 'frikken'. Satie’s eigenzinnige
methodes -het resultaat van zijn gedachtengoed- hebben soms zeer bewuste
navolging gekregen, maar zijn in onze tijd volkomen los van hun oorsprong
komen te staan. De vraag rijst hoe een figuur als Satie zich in
deze tijd zou kunnen onderscheiden. Hebben wij naast het vrije gebruik
van zijn methodes, daadwerkelijk van hem geleerd? Zou hij nu wel serieus
worden genomen? Of zou hij nu in de normale leegte van de veelvormigheid
ook als een frik ten onder gaan.
OVER DE VOORSTELLING
Wij zoomen via de figuur Erik Satie in op het idee dat in de mentaliteit
waarop we met de dagelijkse dingen omgaan al een kunstzinnige kern
zit.
Het feit dat we s'morgens opstaan, uit dromen kunnen ontwaken, in de
spiegel kunnen kijken en zogezegd weer mens worden, getuigt indirect
van een creatief omgaan met de meer ongrijpbare zaken die het alledaagse
omringen; iets dat nog voorafgaat aan die grote Kunst die de realiteit
van het atelier, van wat achter de schermen of tussen de bedrijven is,
als prozaisch wegschuift en pretendeert de ongrijpbare zaken van het
leven te vatten.
Reinier
van Houdt, Pianist/Initiatiefnemer:
De toneeltext Le Fils des 'Etoiles is een soort Orphisch Mirakelspel
over de positie van de muzikant op aarde. In onze uitvoering van Les
fils des Etoiles plaatsen we het verhaal uit de toneeltekst naar
de achtergrond: Peladan en zijn Orphische mirakelspel bevinden zich
ahw ‘buiten’ en komen nog slechts als schaduwen binnenvallen
door het licht van langsrijdende voertuigen. Op de voorgrond plaatsen
wij onze eigen meer hedendaagse Orpheus Erik Satie. Zijn positie op
aarde is als die in een laboratorium waarin niets is wat het schijnt
en alles van alles kan worden. Dit beeldend muziektheater begeeft zich
in het hachelijke gebied voorbij het verhaal, in
de zachte ruis achter ieder beeld - beelden zoals in
een droom, zonder buitenkant en zonder disciplinerende ogen
of oren.
De muziek
is opengebroken, hercomponeerd, blootgesteld aan verwante en aangrenzende
geluiden en van een hedendaagse akoestische ´lijst´voorzien.
De pianist wordt gepresenteerd als een personage dat met de daad van
het musiceren niet alleen klanken maar tevens een beeldende wereld om
zich heen creëert. Daar zijn wij getuigen van. De muziek die hij
produceert, vormt daar een wezenlijk contrapuntisch onderdeel van - als
een kloppend hart, een ademhaling. Daarbij negeert hij hardnekkig zijn
publieke rol als uitvoerend musicus op een podium. Hij wil van geen rol
noch van publiek weten, omdat het zijn uitvoering van de muziek verstoorten
hem maakt tot wat anderen willen dat hij is: een marionet? een pias?
een pianist, een componist??
Vragen/twijfels die hem slaaf maken van het kunstbedrijf, vragen waar
hij het liefst verschoond van of onbewogen onder zou
wil blijven.
Uiteindelijk lukt het hem niet deze rol noch het publiek te negeren.
Hij is de schijnbaar begeleidende pianist op het podium, die tegen wil
en dank tot hoofdpersoon is geworden: een orpheus die zich staande houdt
in de absurde werelden die om hem heen ontstaan. Tegelijkertijd verdwijnt
hij als kunstenaar en auteur steeds meer in de verre ruis van 78-toerengrammofoons,
wereldontvangers en samplers. Hij is uiteindelijk naakt: een marionet
met losgetrokken touwtjes die nu tenminste de mogelijkheid heeft zich
te bevrijden.
Petra
van der Schoot Beeld/Regie:
Satie was een beeldend denker, in de wereld van de muziek. Bijzonder
aan hem is dat hij vond dat kunstenaar/mens en kunstwerk, qua moraal en mentaliteit
met elkaar in overeenstemming moesten zijn. Zo stond het leven van Satie met
alle kleurige dwarse rafels en dada tierlantijntjes, in het teken van een streven
naar 'Witheid'.
Ikzelf heb jaren achterheen gedroomd dat ik twee grote maaltijdborden
kreeg voorgezet; één gekleurd bord met een kleurige veelzijdige
mexicaanse maaltijd, de andere wit- met enkel witte rijst. Steeds opnieuw
duwde ik het gekleurde bord demonstratief uit beeld en schoof ik het
witte naar me toe- einde droom. In wakker staat vond ik mezelf een idioot
en nam me voor een volgende keer voor het rijkelijk gekleurde bord te
kiezen. Maar de keuze voor dit witte bord bleef gedroomd en werd bijgevallen
door keuze voor 'wit' in andere dromen. Ik heb daar in die tijd zeer
oppervlakkig het een en ander mee geconcludeerd, maar pas nu, 15 jaar
later, begrijp ik hoe diep dit streven naar 'witheid' in je systeem kan
zitten en hoe frustrerend dit kan uitpakken. Hoewel de wereld en ook
de bijbehorende ruis en vertroebeling sinds Satie enorm veranderd is,
komen Satie en ik in deze voorstelling samen in dit streven naar 'Witheid'.
Piet-Jan
van Rossum, Compositie/Geluid
Ik ben lid van een oeroude stam wilde en schuwe vertellers, spelend met
tijd en vorm, met vensters naar tuinen waar de tijd trager verloopt.
Het is een wereld zoals ik die zie en leef: een houten balk vol splinters,
stukken schoonheid en het breken of ontbreken daarvan, veel wachten,
stiltes. Dit verklaart mijn fascinatie met gekraste film, roest, een
gebroken stem, grammofoonplaten, ouder worden. Het gaat allemaal over
het vinden van een nieuwe schoonheid in de corrosie van een oude (klank)wereld.
|